beroepstrots/eer

Alweer een werkweek voorbij en volgende week kunnen we september al uitzwaaien, het zal snel Kerstmis zijn ! Jeuj !!!!

Vorige week donderdag had ik opleiding over “beroepseer en beroepstrots” van 8 tot 12, best leuk want dan kan je ervaringen uitwisselen met collega’s … en dan merk ik dat ik nét dat tikkeltje meer doe dan de meeste van mijn collega’s (understatement)   😉  toen ik vertelde over een normale werkdag bij één van mijn klanten. Toen ik sprak over wasmachines en droogkasten en afwasmachines keken er al een paar met van die paniekerige blikken naar mij … terwijl het voor mij de normaalste zaak is om te kijken of er was zit in de machine (en die dan omhoog te hangen of in de droogkast te steken wanneer het handdoeken zijn). Een volle droogkast maak ik altijd leeg én een volle (met propere vaat gevulde) afwasmachine maak ik ook leeg en ik zet alles op zijn plaats. Maar da’s blijkbaar niet vanzelfsprekend … zo bleek ook bij mijn (nieuwe) donderdag namiddagklant want “dat hadden ze nog nooit meegemaakt”, de vrouw des huizes sms’te me deze week dat ze zo content was met mij ! Awel se daar doe ik het voor, mijn klanten blij, ik ook blij !

Ik ben geen poetsvrouw, ik ben een HHH ofte HuisHoudHulp, ik zou het zelfs een huismanager noemen of zoals ik mezelf al introduceerde toen ik ‘s morgens eens binnenkwam bij een klant met 2 jonge kindjes : de poetsfee ! Het enige dat ik niet doe is strijken, dat doet mijn moeder, als ik na mijn werkweek op donderdag thuiskom, is mijn strijk helemaal gedaan en hoef ik hem enkel nog weg te hangen (waarvoor dank moeder !).

 

3 thoughts on “beroepstrots/eer

  1. Ergens is het toch jammer dat je jezelf geen poetsvrouw meer noemt? Alsof dat minderwaardig zou zijn, komaan zeg. Waardering voor een bepaald werk zou niet mogen afhangen van de naam die je er aan geeft. De dochter van mijn poetsvrouw durft op school amper te vertellen welk werk haar mama doet, terwijl die een cràck is in haar vak en door ons op handen gedragen wordt! Huishoudhulp, floormanager, hygiënisch werkster whatever…, het gaat erom hoe graag en goed je je job doet. Daar zou de waardering van de maatschappij moeten uit voortkomen, niet uit de “titel” die eraan gegeven wordt. Dus poetsvrouw of kuisvrouw zelfs, wear it with pride! Nah!

    Like

    1. Ik noem mezelf geen poetsvrouw omdat de vlag de lading niet dekt 😉 en omdat er in mijn contract staat HHH. En gelukkig wordt er in mijn omgeving niet denigrerend gedaan over mijn werk ! “Poetsvrouwen” zijn meestal personen zonder diploma (ik ben een uitzondering) die niets anders kunnen maar ook dat is stilaan aan het veranderen, vandaar ook de meestal negatieve connotatie … Ik heb bewust gekozen om deze job te doen terwijl het voor veel van mijn collega’s van “moetes” is.

      Like

Leave a Reply

